Generelt om knæet

Løbeskader i knæet

Knæet er et hængselled, som primært har en bøje-strækkefunktion, men samtidig også kan lave ganske små rotationer og vrid.

En løbetur på 10 kilometer er lig med 6-7000 skridt med 2-3 gange egen kropsvægt i hver landing. Knæet udsættes for en stor og ensidig belastning under hvert eneste skridt.
Men tilrettelægges træningen rigtigt bliver knæene langsomt stærkere og tolerencen for belastning øges.

Hyppigst forekommende løbeskader
Knæet er det led, hvor løbeskader er hyppigst forekommende. En af årsagerne kan være, at strukturerne omkring knæet mangler styrke og stabilitet. Derved provokeres knæet til for kraftige uhensigtsmæssige vrid, og/eller muskulaturen kommer på overarbejde og senetilhæftningerne overbelastes. I langt de fleste tilfælde er der ikke noget mekanisk i stykker inde i knæet (korsbånd, menisk, brusk).

Mangel på styring af knæet kan også skyldes manglende styrke og udholdenhed i muskulaturen omkring de to led, der ligger tættest på knæleddet - nemlig fod og hofte.

Løbestil og knæsmerter
Oplever du sporadisk ondt i knæet eller vedvarende/tilbagevendende knæsmerter i forbindelse med løb? Har du oplevet af have hævet knæ, har du mistanke om en meniskskade, løberknæ, eller at du har et overbelastet knæ?

Din løbestil kan være medvirkende årsag til at du støder dine knæ for meget. For stejl hællanding for langt foran kroppens centrum påfører knæene unødvendigt store stødpåvirkninger. Dette kan rettes i din løbestil og ved genoptræning. Det kræver dog, at du får den rigtige rådgivning og instruktion.

Læs mere om:

 

Har du brug for behandling eller rådgivning?

>> BOOK DIN KONSULTATION HER

Find info om behandling og priser her