Børn og løbetræning

Løb hellere hurtigt end langt

Nye oplysninger fra Idrættens Analyseinstitut afslører, at flere og flere børn løbetræner. Tallene viser, at 20 % - altså hvert 5. barn - løbetræner. Det er altså ikke kun voksne, der er ramt af løbefeberen. Noget tyder på, at de voksnes løbevaner smitter af på børnene.

Men er det overhovedet sundt for børn at løbe langt?
Nogle børn har let ved langdistanceløb, mens andre synes det er kedeligt og meget anstrengende. Jeg mener, at børn gerne må løbetræne, hvis de har lyst. Men lad være med at presse dit barn til at løbe, hvis lysten er væk. Det kommer der intet godt ud af.

Der er ikke noget, der tyder på, at konditallet øges hos børn, der løbetræner, sammenlignet med børn, der dagligt bevæger sig fysisk igennem leg. Et japansk studie, hvori en gruppe piger i præpuberteten blev udsat for hård konditionstræning, viste således ingen forbedringer af børnenes kondital. De var allerede i god form igennem naturlig bevægelse og leg.

Alsidighed er vigtig
Det er vigtigere, at børn løber alsidigt, end at de løber langt. Den motoriske udvikling, som foregår de første 10-12 leveår, har stor betydning for, hvor let eller svært det er at få lyst til fysisk aktivitet resten af livet. Barnets motoriske udvikling sker nemlig de første 10-12 år. I denne periode grundlægges koordination og styring af kroppens bevægelser, og løb er meget vigtig for denne udvikling. Men det er altså vigtigst, at dit barn løber alsidigt - ikke langt.

Mange forskellige bevægelser tænder nervesystemet og bidrager til god motorisk udvikling. Børns bevægelse bør indeholde sprint, hop, spring og retningsskift. Så i stedet for en kedelig løbetur med far eller mor er det bedre, at du som forældre skaber rammer, hvor dit barn kan udfolde sig fysisk alsidigt. Og det klarer børn oftest selv, med mindre vi som voksne forhindrer dem i det.

Det er ikke, fordi det er skadeligt for børn at løbe langt i sig selv. Men for mange lange kilometer kan udtrætte barnet så meget, at der ikke er energi til at bruge kroppen til fysiske lege som udvikler motorikken.

Faren opstår først, når børn kommer i puberteten og naturligt vælger leg og bevægelse fra. Her falder konditallet drastisk, og for mange teenagere er det rigtig svært at finde motivation til at få sig rørt. Derfor har løbetræning flere sundhedsmæssige gevinster for børn mellem 12-18 år end for børn under 12 år.

Teenagere ved godt, at det er sundt at motionere. Det har de nemlig hørt mange gange, både fra deres forældre og i skolen. De ved godt, at motion forebygger livsstilssygdomme, skærper koncentration og forbedrer konditallet, men vælger alligevel bevægelse fra til fordel for kammerater, computer og tv.

Meget tyder på, at teenagere motiveres bedst til motion, hvis det sker sammen med kammerater, som de føler sig trygge sammen med. Især piger oplever, at det nærmest kan føles pinligt at dyrke motion, hvis de ikke er trygge. Så måske skal der fra forældrenes side bruges energi på at præsentere mulighederne for deres teenagebarn til at finde sammen med venner eller veninder, når der skal løbetrænes. Der findes flere stafetløb landet over som kunne være et fælles mål at træne hen mod. Stafetløb indeholder også et hold aspekt som styrker fællesskabet.

Børn under 10 år
For barnet under 10 år er det helt ok at løbetræne, hvis bare lysten er der.

Mange forældre frustreres over, at deres barn løber alt for stærkt og ikke forstår at disponere over kræfterne. Løbet får karakter af intervaltræning, men det er helt i orden. Barnet har kun godt af at løbe hurtigt, og derfor skal gå pauser accepteres. Faktisk er lungevævet hos børn inden puberteten slet ikke færdigudviklet, og derfor er det svært for børn at løbe lange distancer uden at gå.

Hvis barnet har et stærkt konkurrenceinstinkt og elsker at vinde over sig selv og andre, så lad det endelig presse sig selv til det yderste for at vinde. Glæden over at vinde overskygger anstrengelserne, og smerte er prisen for at komme først. Synes dit barn at det er sjovt at konkurrere, skal du som forældre endelig bakke op om deltagelse i konkurrencer. Det er kun sundt. Børn under 10 år bør dog ikke løbe lige så langt som deres forældre. Sæt grænsen for løbeture og konkurrencer til max. 5 km.

Halvmarathon og maraton
Ekstremt lange distancer som halv- og helmarathon skal først være et mål, når barnet er fuldt udvokset. Det vides ikke, om maratonløb er mere skadeligt for unge, som ikke er færdigudviklede, end for voksne. Men maratonløb er faktisk den eneste klassiske løbedistance som med sikkerhed er usund.

De fleste maratonløb har en aldersgrænse på 16-18 år.

Løbesko til børn.
Når dit barn skal løbetræne, er det vigtigt med godt fodtøj, men ikke nødvendigvis løbesko. Dog kan stive og tunge sko kan gøre løbeturen ubehageligt for dit barn, så sørg for, at fodtøjet er let og bevægeligt. Hvis der løbes mere end 10 km om ugen, anbefaler jeg, at du køber rigtige løbesko til dit barn. Men er det kun en enkel eller to løbeture om ugen, kan almindelige gode sportssko sagtens bruges. Så hvis du har tilmeldt dit barn til et børneløb, og barnet ingen løbesko har, behøver du altså ikke gå i panik.