Vejen til den optimale løbeteknik

Lær at forbedre din løbeteknik og din løbeøkonomi

Mennesker løber på mange forskellige måder. For nogle ser det legende let ud, og for andre virker det mere besværet. Måden, vi løber på, er grundlagt tilbage i vores barndom, og når vi først er blevet voksne, er det umuligt at pille et bevægemønster helt fra hinanden og bygge et nyt op.

At have en optimal løbeteknik kan betegnes som evnen til at minimere bevægelser, der bremser fremdrift i kroppen under løb. For at blive en hurtigere løber må du være udholdende. En veltrænet krop har et kredsløb, der er i stand til at levere store mængder af brændstof til stærke muskler, som kan generere stor kraft til knoglerne. Men hvad hjælper det hele, hvis al energien går tabt til ingenting på grund af dårlig løbeteknik.

Ikke desto mindre er det muligt at ændre på enkelte fejlbevægelser, der kan forbedre løbeteknik og derved løbeøkonomi. Dog kræver det stor tålmodighed og vedholdenhed at ændre på løbeteknikken, og det nytter ikke at ændre på flere ting ad gangen. Der kan nemt gå et halvt år med f.eks. at ændre på armenes bevægelse, inden en mere korrekt teknik er indlært.

Typiske årsager til forkert teknik under løb:

  • Der bruges for meget energi på at hoppe op og ned. Jo højere hop desto mere energi skal der bruges på at klargøre kroppen til at lande på jorden igen.
  • Hovedet og overkroppen er lænet for langt forover, hvilket bremser fremdrift i landingsfasen.
  • Overkroppen bevæger sig fra side til side og opbygget energi går tabt i medbevægelser.
  • Armene bevæger sig ind over kroppens midtlinje, hvilket skaber unødvendig rotation i ryggen.
  • Siddende løbestil, hvor hoften ikke er strakt. Energien går tabt i stødabsorbering.

Skal du forbedre din løbeteknik, må længden af løbeturene ikke være for lange. Ved udtrætning over mange kilometer er det nemt at finde tilbage i det gamle uhensigtsmæssige mønster igen. Bevægelserne stivner, kroppen synker sammen og grundlaget for en god motorisk indlæring forringes. Ligeledes øges risikoen for at blive overbelastet og skadet.

Men det er ikke nok alene at forbedre teknikken. Er der mangel på styrke i eksempelvis ryggen eller i hoftemuskulaturen, kræver det et andet fokus. Hér er det fx nødvendigt med specifik styrketræning af den svage muskulatur. Overvægt kan også vanskeliggøre indlæringen af en forbedret løbeteknik.